-Studieraster-
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
•Nyaya-Vaisheshika darshana’s •Overzicht cosmogonie •De elementen •Logica als bevrijding •Atomaire structuren | 12 | •Shri Yantra •Tantrisme •Shaivisme •Shaktisme •Advaita Shaktisme •Kashmir Traditie | 9 | •Indus Beschaving 8000 v X •Inval nomaden, Perzen & Ariërs •Vedische maatschappijstructuur •Vedische Goden •Wetten van Manoe •Maatschappijstructuur | 12 | •Mîmâmsâ | 12 | •Sâmkhya •Kapila VIIS v Chr. •Commentaar Gaudapada •De 25 Tattva’s •Buddhi en Antahkarana | 10 |
•Anatomie van het bewegingsapparaat, skelet, spieren, aanhechtingen •Bewegingsleer | 10 | •Workshop socio-psychologisch onderzoek samenlopend met Tantrisme | 9 | •Upanishaden inleiding : cursus •Taittiriya , Mandukya,Brihadaranyaka •Isha Upanishads •Mandukhya Upanishad | 13 | •Vedânta •Shankarâchârya •Advaita Vedânta | 8 | •Inzichten westerse diepte-psychologie en aanverwante begrippen | 8 |
•Over Bewustzijn •Indische traditie •Westerse traditie | 3 | •Boeddha – leven en preken •Verspreiding •Hinayana •Darshana Boeddhisme | 9 | •De 7 chakra’s •Mûlâdhâra-Svâdhishthâna •Manipûra-Anâhata •Vishuddha-Âjnâ-Sahasrâra | 12 | •Mahâbhârata •Vertellen – film •Lectuur •Commentaar | 8 | •Patanjali : Yoga-sutra •Darshana •Woord per woord verklaring •Klesha’s •Commentaar | 15 |
•Ayurveda •Bronnen :Caraka, Vaghbata, Sushruta •Uiteenzetting principes •Lectuur | 13 | •Theravada •Mindfulness meditatie •Mahayana | 10 | •Kosha’s en sharira’s | 9 | •Bhâgâvâd Gîta | 12 | •Yoga-Therapie : •Hart en bloedsomloop •Shat-Karma (zuiveringsoef.) •Dieetleer •Granthi’s (klierstelsel) | 7 |
•Dieetleer Ayurveda •Voeding als geneesmiddel •De dosha’s •De smaken | 8 | •Vajrayana •Tantrisch Tibetaans Boeddhisme | 8 | •Inzicht Sanskriet •Mantra Alfabet •Uitspraak – klemtoon -scansie •Indo-Europese taalfamilie | 6 | •Hedendaagse Meesters •Himalaya traditie •Shri Shyam Batnagar •Swami Veda Bharati | 6 | •Prana •Vayu’s •Prana-vayu, Apana-vayu, Samana-vayu, Udana-vayu, Vyana-vayu | 6 |
•Fysiologie •Endocriene klieren •Hun invloed op alle stelsels •Aandoeningen | 7 | •Fysiologie •Spijsverteringsstelsel •Aandoeningen | 7 | •Fysiologie •Ademhaling •Respiratoire aandoeningen | 6 | •Fysiologie •Zenuwstelsel •Bindweeefsel | 7 | •Fysiologie •Hart en bloedsomloop •Lymfestelsel | 7 |
•Menopauze als crisismoment •Fysiologisch en psychologisch •Visie vanuit yoga | 7 | •Psychosomatische ziekten •Fysiologisch en psychologisch •Oorsprong en betekenis van het symptoom | 8 | •Zwangerschap •Fysiologisch en psychologisch •Visie vanuit yoga | 12 | •Yoga en kinderen •Fysiologisch en psychologisch •ADHD syndroom •Het hypersensitieve en het hoogbegaafde kind | 7 | •Opbouw van een yogales •Elementen van Kriya en Asana •Ontspanning •Pranayama | 7 |
•Bronnen GS, HYP, SS •Kriya, Asana, Pranayama •Kunst en ethiek lesgeven •Zithoudingen •Ontspanning | 25 | •Bronnen GS, HYP, SS •Kriya, Asana, Pranayama •Kunst en ethiek lesgeven •Staande houdingen | 25 | •Bronnen GS, HYP, SS •Kriya, Asana, Pranayama •Kunst en ethiek lesgeven •Zonnegroet •Torsies | 20 | •Bronnen GS, HYP, SS •Kriya, Asana, Pranayama •Kunst en ethiek lesgeven •Voorwaartse buigingen •Achterwaartse buigingen | 25 | •Bronnen GS, HYP, SS •Kriya, Asana, Pranayama •Kunst en ethiek lesgeven •Opbouw yogales in praktijk •Omgekeerde standen | 25 |
•Homeostase en yoga •Menopauze •Aangepaste praktijk | 25 | •Psychosomatische ziekten •Aangepaste praktijk voor aandoeningen ivm spijsvertering | 25 | •Homeostase en Yoga •Zwangerschap •Aangepaste praktijk | 20 | •Yoga en kinderen •Aangepaste praktijk | 25 | •Deontologie •Organisatie steekkaarten •Oriëntatie naar het individu •Opbouw van een les in praktijk | 25 |
Totaal aantal uren | 110 | Totaal aantal uren | 110 | Totaal aantal uren | 110 | Totaal aantal uren | 110 | Totaal aantal uren | 110 |
krachtlijnen
Karakteristiek voor onze opleiding is dat we zonder enige indoctrinatie onze leerlingen de kans geven zich te ontwikkelen.
Studiereglement
Studieprogramma
Wat bestuderen we dit studie jaar?
Prijsovereenkomst
Overzicht van de kosten van de opleiding tot yogadocent(e)

Dit is een erkend Vormingsinstituut
vragen?
Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.
De oprichtster en bezielster
Lic. Paula De Nève – Bout
Is 40 jaar Directeur van het Vormingsinstituut geweest.
Zij doceerde vele vakken en heeft doorheen de jaren ook een heel deel van onze medewerkers gevormd en begeleidt in hun nieuw traject.
Erelid van de Raad van Bestuur van de Yoga Federatie der Nederlandstaligen in België.
Directrice
Hade De Nève
Hade De Nève
